Når temperaturmåleren på instrumentbrættet læser højt eller en temperatur advarselslampe tændes, har et kølesystem problem, der kan være forårsaget af en lækage dig - det være sig i selve radiator eller en anden komponent.

Først skal du sikre det er kølervæske, der er utæt, ikke en anden væske. (Kølevæske er ofte omtalt som frostvæske, men teknisk kølevæske er en 50/50 blanding af frostvæske og vand.) Du kan nemt tjekke kølervæskeniveauet i din se-gennem overløb tank. Hvis den er tom eller lav, bør det næste skridt være at kontrollere kølervæskeniveauet i køleren, men det bør kun ske, når motoren er kold.

Når du ved du taber kølervæske, radiatoren er et godt sted at starte. Nogle radiator lækager vil være let at få øje på - såsom en vandpyt under køleren - men andre ikke så meget. Det er bedst at tjekke radiatoren fra alle vinkler, ikke bare fra oven, og lægge særlig vægt på syninger og bunden. Korrosion inde i radiatoren eller huller fra vej vragrester kan også forårsage utætheder.

Antifreeze kommer i forskellige farver - grøn, gul og rosa-rød, for eksempel - føles slimede vand og normalt har en sød lugt. Hvis du ikke kan se kølevæske dryp eller udsivning, kigge efter rust, spor eller pletter på radiatoren. Det er afslørende tegn på, hvor det er lækket.

Hvis radiatoren ser ud til at være OK, kølesystemet byder på flere muligheder for utætheder, herunder slangerne fra radiatoren til motoren, kølerdækslet, vandpumpe, motorblokken, termostat, overflow tanken, varmeveksler (en lille radiator, der cirkulerer varm kølevæske i instrumentbrættet for kabinen opvarmning) og andre. En blæst pakning mellem topstykke og motorblok er en anden mulighed, så kølervæske inde i forbrændingskamre - et problem, der skal løses straks ved en mekaniker.

Hvis du ikke kan finde en lækage, få det kontrolleret af en professionel. Kølevæske har en måde at undslippe kun under pres, når bilen kører - eventuelt i form af damp, som ikke kan efterlade et spor.