Hvis du er heldig, den skrigende (eller pibende) støj, dine bremser gør, når du først køre din bil om morgenen, især efter regn eller sne, er bare overflade rust bliver skrabes rotorerne af puder de første par gange du aktiverer bremsepedalen, eller resultatet af fugt og snavs, der samler sig på rotorerne, herunder fra kondens forårsaget af høj luftfugtighed. Hvis det går væk efter et par opbremsninger, ingen bekymringer.

 

Hvis støjen fortsætter de fleste gange, eller hver gang du anvender bremserne eller forbliver tændt, mens du kører, årsagen er mere alvorligt - og rettelsen vil blive dyrere.

 

En kontinuerlig skingre hvin mens du kører normalt lyden af ​​en indbygget slidindikator fortæller dig, at det er tid til nye puder. Da klodserne slides ned og få tyndere, en lille fane metal kontakter rotoren som en nål på en vinylplade at advare dig det er tid til nye puder. (Nogle slidindikatorer kan arbejde anderledes og engagere kun, når du anvender bremserne.)

 

Andre hvin og knirker vil kræve en bremse inspektion til at diagnosticere, og kan kræve rensning, smøring eller justering, og muligvis nye dele. Det meste bremsestøj er forårsaget af slidte eller løse dele.

 

For eksempel, en ujævnt slidt rotor (ofte omtalt som "skæv") ikke vil lade bremseklodserne trykker fladt mod rotoren, når du anvender bremserne, og det kan skabe vibrationer, der genererer støj. Ligeledes vil en ujævnt slidt pad ikke trykke tæt mod rotoren og kan pippe. En anden mulighed er, at puderne løst monteret, eller de mellemlæg, der holder dem på plads er korroderet eller blive løse.

 

Og så er der de pads selv. Nogle mekanikere advarer om, at lejlighedskøb-bin pads er mere tilbøjelige til at være mere støjende end højere kvalitet, mere-dyre puder. Desuden kan løse eller stikning calipre bidrage støj.

 

Fordi der er flere muligheder, og fordi bremserne er en afgørende sikkerhedsforanstaltning, er det bedst at have en pro diagnosticere støj.

 

En slibning lyd betyder normalt, at klodserne har slidt væk, og nu bagpladerne hvor de blev monteret bliver klemt mod rotoren. Denne metal-mod-metal kontakt betyder, at du bliver nødt til at udskifte rotoren samt - og at du sikkert ignoreret nogle tidligere advarselstegn på bremse slid.

Dit solcenter i Sorø Clubtan!