Den mest sandsynlige årsag er, at systemet er lav på kølemiddel på grund af en læk, men varm luft blæser ind i det indre kan skyldes mekanisk eller elektrisk fejl i klimaanlæg.

Moderne bil klimaanlæg anvende en type kølemiddel kendt som R-134, selv om mange mennesker stadig henvise til det ved sin forgængers mærkenavn, freon. Dette kølemiddel er ikke noget, der skal genopfyldes med jævne - klimaanlægget ikke "brænde" det som benzin - så hvis lav kølemiddel er årsagen til den varme luft, den sandsynlige årsag er en lækage et eller andet sted.

En tekniker skal kunne finde kilden til en lækage visuelt eller ved genpåfyldning systemet med kølemiddel, som indeholder en ultraviolet farvestof, der gør det lettere at lokalisere utætheder. De kan forekomme i rør, slanger, klimaanlæg kompressor, kondensator eller fordamperen. I mange biler fordamperen er monteret bag instrumentbrættet, og udskiftning af fordamperen kræver fjerne instrumentbrættet, en tidskrævende og arbejdskrævende dyr reparation.

Andre mulige årsager til klimaanlæg blæser varm luft er, at kompressoren har svigtet, eller at en elektrisk kontakt, der aktiverer kompressoren er stoppet arbejdet. En anden grund kan være, at tilbehøret bælte, der forvandler en remskive på kompressoren er brudt eller glider.

Stadig, alle de ovennævnte kunne fungere normalt, men en "blanding dør" i varme-, ventilations- og klimaanlæg kunne være fast og ikke lade kold luft ind i det indre.

Kølemiddel refill kits er tilgængelige for gør-det-selv, men den komplekse karakter af klimaanlæg betyder, at blot tilføje nogle kølemiddel kan ikke magisk forvandle din varm luft i koldt.